دامپزشکی حیوانات خانگی

اطلاعات در مورد حیوانات

دامپزشکی حیوانات خانگی

اطلاعات در مورد حیوانات

طبقه بندی موضوعی

۴ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

۲۹
آذر

چشمان گربه زیبا، رسا هستند و زمانی که احساس خوبی ندارند، شاخص های مهمی را ارائه می دهند. عفونت های چشمی در گربه ها بسیار رایج است، برخی عفونت ها به راحتی خود به خود برطرف می شوند و برخی نشانه های بیماری جدی تری را نشان می دهند. دانستن شایع ترین علل و علائم عفونت چشم گربه می تواند به شما کمک کند تا از آنها پیشگیری کنید - یا به سرعت با آنها مقابله کنید - اگر گربه خود را با چشمانی گریان، قرمز یا گیج کننده به شما نگاه می کند. چشم‌های گربه‌ای بسیار شبیه چشم‌های انسان هستند و تفاوت‌های بسیار جالبی دارند.

 

اول اینکه، گربه ها مردمک های بیضی شکل دارند و به آنها این امکان را می دهد که خیلی سریعتر از مردمک های گرد خود با تغییرات نور سازگار شوند.

 

دوم، گربه ها فقط به 1/6 نوری که ما به آن نیاز داریم نیاز دارند، زیرا آنها یک ماده ژل مانند در پشت چشم خود به نام tapetum lucidum دارند. این ژل نور را منعکس می کند و به آن ها اجازه می دهد در شب بهتر ببینند.

 

سومین ویژگی جالب چشم های گربه، غشای Nictitating است که به آن "پلک سوم" نیز گفته می شود - هدف آن محافظت از چشم در برابر آسیب هنگام پرسه زدن یا شکار گربه ها است. در هنگام التهاب با بسته شدن جزئی از چشم محافظت می کند و همچنین می تواند در زمانی که گربه خواب است یا احساس خوبی ندارد، چشم را بپوشاند.

 

با این اضافات پیچیده آناتومی، چشمان گربه شما برای پیمایش در جهان حیاتی است و حفظ سلامت آنها را بیش از پیش مهم می کند.

 

چگونه متوجه شوم که گربه من مشکل چشمی دارد؟

چشمان یک گربه سالم شفاف، روشن است، مردمک ها هر دو به یک اندازه هستند و هیچ ترشح، قرمزی یا پف بیش از حدی وجود ندارد. وقتی به چشم های دوست گربه تان نگاه می کنید، نباید ابری باشد و پلک سوم را نبینید. اگر چشم های بچه گربه شما آنطور که باید سالم به نظر نمی رسد، ممکن است از عفونت چشم رنج ببرد.

 

بیایید به برخی از انواع رایج عفونت چشم در گربه ها و علل آنها نگاه کنیم.

 

آلرژی: اگر گربه شما عطسه می کند، می تواند دلیل آن باشد.

گربه ها درست مانند سگ ها و انسان ها آلرژی دارند. آلرژی‌ها می‌توانند از منابع مختلفی به وجود بیایند و برای تایید آن‌ها به تشخیص دامپزشک نیاز دارند.

 

آلرژن های رایج:

  • کک
  • گرده ها
  • مواد شیمیایی
  • دود
  • شامپو
  • کنه های گوش و سایر انگل ها

 

علائم:

  • خارش یا خاراندن بیش از حد - آلرژی به کک می تواند با یک گاز گرفتن اتفاق بیفتد
  • آبریزش یا آبریزش چشم یا بینی
  • خروپف ناگهانی به دلیل التهاب در پشت گلو
  • عطسه کردن

 

تشخیص و درمان:

  • آزمایش های پوستی و کشت برای رد باکتری ها، عفونت های قارچی یا انگل ها
  • تست های آلرژن برای تعیین نوع آلرژی
  • لکه های چشم، معاینه چشم
  • برای کاهش التهاب ممکن است قطره یا پماد چشمی تجویز شود

 

 

منبع

 

۲۳
آذر

اجتماعی کردن توله سگتان به این معنی است که به او بیاموزید با حیوانات و انسان ها رفتار خوبی داشته باشد. اجتماعی شدن به توله سگ شما کمک می کند در محیط های جدید راحت باشد و او را در موقعیت های جدید مطمئن نگه می دارد. سه ماه اول زندگی توله سگ شما برای رشد او مهم است. در این ماه ها، میل به اجتماعی بودن بر ترس آنها غلبه می کند.

 

چه سنی برای اجتماعی شدن توله سگ بهترین است؟

بحث هایی در مورد اینکه آیا باید توله سگ خود را قبل از واکسینه شدن کامل اجتماعی کنید، وجود داشته است. با این حال، توله ها می توانند تجربیات جدید را بین 3 تا 12 هفتگی به بهترین وجه تحمل کنند. پس از آن مرحله، آنها در مورد چیزهای جدیدی که قبلاً با آنها برخورد نکرده اند محتاط می شوند.

توله سگ ها می توانند کلاس های اجتماعی شدن را از 7 تا 8 هفته شروع کنند. دامپزشکان حداقل یک دور واکسن را 7 روز قبل از اجتماعی شدن و دور اول کرم زدایی توصیه می کنند.

پس از 12 تا 14 هفته اول زندگی توله سگ شما، ادامه معاشرت و آشنایی با محیط های جدید مهم است. این رفتار خوب را تقویت می کند. حفظ یک محیط مثبت برای توله سگ ها مهم است که در حین یادگیری چیزهای جدید احساس امنیت و امنیت کنند.

 

چرا اجتماعی شدن توله سگ مهم است؟

یک توله سگ که به خوبی اجتماعی شده است، سگی با رفتار، آرام و ایمن تر ایجاد می کند. اگر توله سگ شما در موقعیت‌های متنوع‌تری راحت است، احتمال کمتری دارد که در لحظات ترس از پرخاشگری استفاده کند. معاشرت نکردن با توله سگ می تواند منجر به موقعیت های خطرناکی در آینده شود. با توجه به انجمن دامپزشکی آمریکا از رفتار حیوانات، علت شماره یک مرگ و میر سگ های زیر سه سال، مسائل رفتاری است، نه بیماری های عفونی.

 

شما برای تهیه غذای مناسب برای سگ پاپی خود می‌توانید به فروشگاه پت معتبر مراجعه کنید.

 

 

منبع

 

۱۶
آذر

عوامل متعددی در وزن ایده آل سگ نقش دارند، از جمله نوع بدن، اندازه و جنسیت. نژادها دارای انواع مختلف بدن و اندازه هستند که تعیین وزن ایده آل دقیق دشوار است. و نژادهای مخلوط می توانند آن را حتی سخت تر کنند. اگر نژاد اصیل دارید، با نگاه کردن به نمودار وزن، راحت تر می توانید بفهمید که میانگین وزن نژاد سگ شما چقدر باید باشد (به زیر مراجعه کنید). با این حال، حتی نمودارهای وزن دارای طیف گسترده ای از وزن های متوسط هستند.

 

استفاده از سیستم امتیازدهی وضعیت بدن (BCS)

به همین دلیل است که اکثر کلینیک‌های دامپزشکی از سیستم امتیازدهی وضعیت بدن (BCS) مانند شکل زیر برای تعیین اینکه آیا سگ بیش از حد لاغر، وزن مناسب یا اضافه وزن است، استفاده می‌کنند. شما می توانید BCS توله سگ خود را با بررسی دنده ها، شکم و دور کمر او از طریق دید و لمس ارزیابی کنید. اگر امتیاز سگ شما 4-5 است، او را وزن کنید تا وزن ایده آل او را بدانید. اگر بین 1 تا 3 سقوط کند، احتمالاً نیاز به افزایش وزن دارد و 6 تا 9 به این معنی است که باید پوند کم کند.

 

چرا حفظ وزن سگ شما بسیار مهم است؟

بسیاری از والدین حیوانات خانگی حتی متوجه نیستند که توله هایشان اضافه وزن دارند. در یک نظرسنجی در سال 2021 از والدین حیوانات خانگی توسط انجمن پیشگیری از چاقی حیوانات خانگی (APOP)، تنها 39 درصد از والدین حیوانات خانگی گفتند که سگ خود را دارای اضافه وزن یا چاق می دانند. با این حال، آمار داستان دیگری را بیان می کند.

بررسی شیوع کلینیک دامپزشکی APOP در سال 2018 نشان داد که 55.8 درصد از سگ‌ها به عنوان دارای اضافه وزن یا چاق طبقه‌بندی می‌شوند. و بیمارستان حیوانات خانگی بانفیلد در گزارش VET خود در سال 2020 فاش کرد که 51 درصد از 1.9 میلیون سگ بالغ که در کلینیک های بانفیلد در سراسر کشور در سال 2018 مشاهده شده بودند دارای اضافه وزن بودند.

اگر مشکوک هستید که همراه سگ شما سنگین تر از آنچه باید باشد، باید نگران باشید. چیزی که یک سگ پژمرده را بسیار زیبا می کند در واقع می تواند او را در معرض خطر بیشتری برای عواقب جدی سلامتی قرار دهد، از جمله:

  • بیماری های ارتوپدی، مانند آرتروز
  • اختلال عملکرد کلیه
  • مشکلات قلبی
  • اختلالات تنفسی
  • سرطان
  • مشکلات پوستی
  • التهاب مزمن
  • کاهش امید به زندگی
  • کاهش کیفیت زندگی

 

منبع

 

۱۵
آذر

وقتی صحبت از تغذیه سگ شما می شود، آب حتی از پروتئین، چربی، کربوهیدرات ها، ویتامین ها و مواد معدنی مهم تر است. بدن سگ شما به طور طبیعی در تمام روز آب از دست خواهد داد. آنها با تعریق از طریق پنجه های خود و هنگام نفس کشیدن آب از دست می دهند. و با ادرار کردن و مدفوع آب از دست می دهند. سگی که آب زیادی از دست می دهد - فقط 10٪ تا 15٪ از آب بدن خود - می تواند بسیار بیمار شود و حتی بمیرد. بنابراین آبی که از دست می دهند باید جایگزین شود.

 

چقدر آب کافی است؟

یک قانون کلی خوب: مطمئن شوید که سگ شما روزانه حداقل 1 اونس آب به ازای هر پوند وزنش دریافت می کند. این بدان معناست که یک سگ 20 پوندی هر روز حداقل به 20 اونس آب نیاز دارد. این بیش از 2 فنجان یا به اندازه برخی بطری های آب یا نوشابه است. برای کمک به شما در پیگیری میزان آبی که سگتان می‌نوشد، یادداشت کنید که ظرف آب سگ را چقدر پر کرده‌اید و سطح آن روز بعد چقدر کاهش یافته است.

 

مقدار زیادی آب در دسترس داشته باشید

کاسه آب را جایی بگذارید که سگ شما به راحتی به آن برسد. از آنجایی که سگ ها هنگام نوشیدن می توانند کاسه را بکوبند، از کاسه ای استفاده کنید که واژگون نشود و نریزد. کاسه را روزانه تمیز کنید. اغلب دوباره پر کنید تا منبع آب تازه بماند. هر زمان که شما و سگتان در خارج از منزل بازی می کنید - به خصوص زمانی که هوا گرم است - آب خنک همراه خود بیاورید تا او بنوشد. اگر سگ شما در روزهای گرم بیرون می ماند، یخ را به کاسه آب اضافه کنید. برخی از سگ ها از نوشیدن از توالت خوشحال می شوند. اما این منبع تمیزی از آب نیست! درب توالت را بسته نگه دارید تا سگ شما بیرون بماند.

 

نشانه های کم آبی بدن

وقتی سگ ها آب کافی نمی نوشند یا اگر آب زیادی از دست بدهند، دچار کم آبی می شوند. سگ‌های مسن‌تر و سگ‌هایی که بیمار، باردار یا شیرده هستند می‌توانند به راحتی دچار کم آبی شوند.

 

علائم کم آبی بدن عبارتند از:

  • انرژی کم
  • علاقه ای به خوردن ندارد
  • چشمهای گود رفته
  • دهان خشک

 

شما می توانید از این دو راه برای بررسی سریع سگ خود برای کم آبی نیز استفاده کنید. اگر پاسخ طبیعی نباشد، نشانه کم آبی احتمالی است:

پوست پشت را بین شانه های سگ خود بلند کنید. باید فوراً به جای طبیعی خود برگردد. به آرامی روی لثه های سگ خود فشار دهید تا زمانی که فشار یک نقطه روشن ایجاد کند. هنگامی که انگشت خود را بردارید، رنگ عادی باید بلافاصله برگردد. همچنین لثه ها باید نرم و مرطوب شوند. اگر فکر می کنید ممکن است سگ شما دچار کم آبی شده باشد، فورا او را نزد دامپزشک ببرید.

 

منبع