دامپزشکی حیوانات خانگی

اطلاعات در مورد حیوانات

دامپزشکی حیوانات خانگی

اطلاعات در مورد حیوانات

طبقه بندی موضوعی

درمان کم آبی در سگ ها

يكشنبه, ۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۰۹ ق.ظ

به گفته Veterian Key، کم آبی در سگ ها یک وضعیت جدی است که هرگز نباید نادیده گرفته شود - به خصوص با توجه به اینکه بدن سگ از 60 تا 70 درصد آب تشکیل شده است. کم آبی بدن زمانی اتفاق می‌افتد که بدن سگ بیش از آنچه که می‌گیرد آب از دست می‌دهد و آب کافی در جریان خون سگ وجود ندارد. هنگامی که این اتفاق می افتد، الکترولیت ها در بدن نامتعادل می شوند، که بر توانایی عضلات و اندام های داخلی برای عملکرد طبیعی تأثیر منفی می گذارد. در ادامه بخوانید تا در مورد چگونگی تشخیص دهیدراته شدن سگ و جلوگیری از کم آبی سگ خود بیشتر بدانید.

 

چگونه بفهمید سگ شما دچار کم آبی شده است؟

باور کنید یا نه - سرنخ های ظریفی وجود دارد که نشان می دهد سگ شما ممکن است کم آب شده باشد. یکی از روش های کلاسیک برای بررسی هیدراتاسیون در سگ ها این است که به آرامی پوستی را که روی گردن سگ قرار دارد بالا بکشید و سپس پوست را رها کنید. اگر پوست به سرعت به سمت پایین برگشت، سگ هیدراته می شود. اگر پوستش به آرامی صاف می شود، سگ شما ممکن است دچار کم آبی شود.

یکی از نگرانی‌های مربوط به تست چادر پوستی این است که زمانی که سگ‌های کم‌آبی پوست خود را چادر می‌کنند، آن‌قدر کم آب می‌شوند که ممکن است اندام‌های داخلی در حال حاضر آسیب ببینند. نشانه کم آبی خفیف‌تر که ممکن است بتوانید تشخیص دهید، بررسی لثه‌ها است. اگر لثه‌هایشان خشک و چسبناک باشد، این معمولاً نشان‌دهنده کم‌آبی بدن آن‌ها است. همچنین، به خاطر داشته باشید که چادر زدن پوست ممکن است در سگ‌های مسن یا سگ‌هایی که شرایط هورمونی دارند که بر خاصیت ارتجاعی پوست تأثیر می‌گذارد، به خوبی کار نکند.

 

سایر علائم بالینی کم آبی در سگ ها عبارتند از:

  • افزایش ضربان قلب
  • خستگی مفرط یا ذهن کسل کننده
  • لرزش هنگام بلند شدن یا راه رفتن
  • لثه هایی که قرمز تیره یا کم رنگ به نظر می رسند
  • چشمان گود رفته و کدر

اگر متوجه هر یک از این علائم شدید و فکر می‌کنید سگتان مریض یا کم‌آبی است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید و آماده شوید تا سریعاً آنها را به دامپزشک بیاورید. کم آبی یک بیماری جدی است که باید در اسرع وقت توسط یک متخصص درمان شود.

 

درمان کم آبی در سگ ها

درمان کم آبی در سگ ها به شدت کم آبی سگ بستگی دارد. کم آبی خفیف در سگ هایی که به اندازه کافی مشروب می خورند را می توان با دادن مقادیر کم آب برطرف کرد. اگر سگ شما استفراغ می کند یا نمی تواند آب را در خود نگه دارد، به سگ خود تراشه های یخ بدهید و برای مشاوره با دامپزشک خود تماس بگیرید. دامپزشک شما احتمالاً از شما می خواهد که سگ خود را برای معاینه بیاورید.

کم آبی متوسط تا شدید با مایع درمانی، به صورت زیر جلدی (زیر پوست) یا داخل وریدی درمان می شود. این کار با دقت و زیر نظر دامپزشک انجام می شود، زیرا اگر به سگی خیلی سریع آب بدهید یا مایعات زیادی به او بدهید، می تواند مشکلات سلامتی بیشتری ایجاد کند.

اگر کم‌آبی بدن به دلیل یک بیماری زمینه‌ای باشد، آن شرایط نیاز به درمان دارد وگرنه کم‌آبی بدن احتمالاً باز خواهد گشت. هر گونه شرایط محیطی یا بهداشتی که بر تعادل آب در بدن سگ تأثیر بگذارد می تواند باعث کم آبی بدن شود. کم آبی در سگ ها ممکن است به دلیل استفراغ، اسهال، بیماری های کبدی و کلیوی، تب، نخوردن یا نوشیدن کافی و شرایط هورمونی مانند دیابت ایجاد شود. از آنجایی که شرایط زمینه ای بسیار زیادی وجود دارد، توصیه دامپزشک شما بسیار مهم است.

اگر دامپزشک شما به یک بیماری زمینه‌ای مشکوک باشد، ممکن است آزمایش‌های اضافی مانند آزمایش خون، آزمایش ادرار یا مطالعات تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا سونوگرافی شکم توصیه شود. این آزمایشات به دامپزشک شما کمک می کند تا علت کم آبی توله سگ شما را مشخص کند و به آنها کمک کند تا بهترین برنامه درمانی را برای حیوان خانگی شما انتخاب کنند.

کم آبی بدن می تواند به اندام های داخلی آسیب برساند، بنابراین اگر علائمی از کم آبی را در سگ خود مشاهده کردید، به آنها مقدار کمی آب بدهید و در اسرع وقت با دامپزشک خود تماس بگیرید. بسته به علت زمینه ای و درمان مناسب، پیش آگهی معمولاً برای بهبودی پس از کم آبی بدن خوب است.

 

جلوگیری از کم آبی سگ

خوشبختانه، اگر دسترسی مداوم به آب تمیز را فراهم کنید، یک سگ سالم به همان اندازه که برای هیدراته ماندن نیاز دارد، بدون هیچ مداخله‌ای از طرف شما، می‌نوشد. ارائه مقدار زیادی آب تمیز برای کمک به خنک ماندن سگ شما در روزهای گرم تابستان نیز مهم است زیرا گرمازدگی همچنین می تواند منجر به کم آبی بدن شود. هنگامی که دما در سمت گرمتر است، مطمئن شوید که همیشه آب تمیزی برای نوشیدن سگ در دسترس داشته باشید. بنابراین، اگر تصمیم دارید به پارک سگ بروید یا در اطراف محله قدم بزنید، حتما یک بطری آب و چیزی برای نوشیدن سگ خود به همراه داشته باشید. اگر سگ شما پس از بازی در زیر آفتاب گرم از نوشیدن آب امتناع کرد، رفتار او را زیر نظر بگیرید. اگر آنها تنبل یا گوشه‌گیر به نظر می‌رسند، حتماً فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید زیرا اینها می‌توانند نشانه‌های گرمازدگی باشند.

 

منبع

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی