دامپزشکی حیوانات خانگی

اطلاعات در مورد حیوانات

دامپزشکی حیوانات خانگی

اطلاعات در مورد حیوانات

طبقه بندی موضوعی

علل و علائم کم خونی در گربه ها

سه شنبه, ۱۳ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۳۸ ق.ظ

 

کم خونی با کاهش تعداد گلبول های قرمز به دلیل از بین رفتن، تخریب یا تولید ناکافی گلبول های قرمز مشخص می شود. دو نوع کم خونی مختلف وجود دارد که در دوستان گربه ما دیده می شود، ترمیم کننده و غیر ترمیم کننده:

 

احیا کننده

اگر گربه شما از کم خونی احیا کننده رنج می برد، مغز استخوان حیوان خانگی شما به طور معمول به کمبود گلبول های قرمز پاسخ می دهد و سخت کار می کند تا تقاضای افزایش یافته را برآورده کند. کم خونی ترمیمی ناشی از از دست دادن خون حاد یا ناگهانی، به دلیل آسیب، انگل، عفونت یا یک بیماری جدی (مانند سرطان) است. این نوع کم خونی معمولاً در گربه‌های جوان‌تر رخ می‌دهد. غیر احیا کننده هنگامی که یک گربه دارای کم خونی غیر ترمیمی است، مغز استخوان قادر به پاسخگویی کافی به کاهش تعداد گلبول های قرمز خون نیست. کم خونی غیر ترمیمی در گربه ها اغلب به دلیل نارسایی کلیه (نارسایی کلیه) ایجاد می شود. اگر گربه شما سالم باشد کلیه هایش هورمونی تولید می کنند که به تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند. هنگامی که کلیه ها به درستی کار نمی کنند، بدن گربه شما نمی تواند گلبول های قرمز خون را به همان سرعتی که بدن گربه استفاده می کند جایگزین کند و در نتیجه کم خونی ایجاد می شود. این شکل از کم خونی به طور معمول در گربه های مسن دیده می شود و همچنین می تواند ناشی از اختلالات مغز استخوان، بیماری کبد یا سایر بیماری های مزمن باشد.

 

کم خونی همولیتیک خودایمنی (AIHA)

کم خونی همولیتیک خودایمنی (AIHA) به طور معمول یک شکل بازسازی کننده کم خونی در گربه ها است. اگر گربه شما مبتلا به AIHA تشخیص داده شود بدن آنها احتمالاً گلبول های قرمز خون تولید می کند، اما سلول ها توسط بدن از بین می روند. این می تواند به دلایل متعددی از جمله اختلال عملکرد سیستم ایمنی، بیماری عروق خونی کوچک، اختلالات متابولیک، سموم، عفونت ها یا بیماری های ژنتیکی باشد. این وضعیت ممکن است به عنوان کم خونی همولیتیک با واسطه ایمنی (IMHA) نیز شناخته شود. بیشتر گربه‌های مبتلا به AIHA کم‌خونی شدید دارند که باعث می‌شود لثه‌های آن‌ها به جای صورتی تا قرمز معمولی رنگ پریده باشد.

 

علائم کم خونی در گربه ها

اگر گربه شما از کم خونی رنج می برد، علائمی که نشان می دهد به شدت، مدت و علت اصلی بیماری بستگی دارد. برخی از شایع ترین علائم کم خونی در گربه ها عبارتند از:

  • بی حالی یا کمبود انرژی
  • کاهش اشتها
  • تنفس سریع و پی در پی
  • تنگی نفس

در موارد شدیدتر گربه شما ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را نشان دهد:

  • لثه های سفید یا کم رنگ
  • ضعف
  • افزایش ضربان قلب
  • زردی (زردی پوست، لثه یا چشم)

اگر گربه شما هر یک از علائم ذکر شده در بالا را نشان می دهد، ضروری است که در اسرع وقت برای ارزیابی به دامپزشک خود مراجعه کنید.

 

تشخیص کم خونی در گربه ها

به منظور تشخیص کم خونی گربه و مشخص کردن علت زمینه ای بیماری گربه، دامپزشک شما ممکن است تعدادی آزمایش را بر اساس علائم گربه شما توصیه کند.

آزمایشات خونی که اغلب هنگام تشخیص کم خونی در گربه ها انجام می شود عبارتند از:

  • شمارش کامل سلول های خونی (CBC)
  • حجم سلول بسته بندی شده (PCV) یا هماتوکریت
  • شمارش گلبول های قرمز شمارش
  • هموگلوبین

دامپزشک شما همچنین ممکن است بخواهد آزمایش های زیر را برای محدود کردن علت کم خونی گربه انجام دهد:

  • بیوپسی مغز استخوان برای بررسی اینکه آیا مغز استخوان همانطور که باید عمل می کند.
  • مشخصات بیوشیمیایی و آنالیز ادرار به منظور جستجوی علائم نارسایی اندام و بررسی سطوح الکترولیت
  • معاینه مدفوع برای یافتن شواهدی از انگل های روده ای که می توانند باعث کم خونی شوند
  • معمولاً تشخیص بر اساس ارزیابی جامع وضعیت بدنی، سابقه سلامت، علائم بالینی، آزمایش آهن، آزمایش ادرار، آزمایش مغز استخوان و شمارش کامل سلول‌های خونی گربه شما انجام می‌شود.

 

درمان گربه هایی که از کم خونی رنج می برند

هنگامی که گربه شما مبتلا به کم خونی تشخیص داده شد، دامپزشک شما با شما همکاری می کند تا یک برنامه درمانی برای درمان بیماری زمینه ای ایجاد کند. درمان گربه شما به علت اصلی بیماری، شدت و سایر عوامل سلامت کلی گربه شما بستگی دارد. برای کم خونی غیر ترمیمی، زمانی که دامپزشک شما علت را مشخص کرد، کم خونی گربه شما معمولاً با درمان بیماری زمینه ای برطرف می شود. اگر بیماری کلیوی (نارسایی کلیه) ریشه در وضعیت بچه گربه شما باشد، دامپزشک شما ممکن است درمان های هورمونی طولانی مدت برای کمک به کلیه ها برای تولید گلبول های قرمز تجویز کند.

کم خونی همولیتیک خودایمنی (AIHA) با تشخیص و رسیدگی به علت زمینه ای این بیماری درمان می شود. درمان AIHA ممکن است شامل آنتی بیوتیک ها یا پادزهرهای سمی برای کمک به بازیابی سلامت گربه شما باشد. در موارد شدید ممکن است نیاز به انتقال خون باشد. توجه: توصیه های ارائه شده در این پست برای مقاصد اطلاعاتی در نظر گرفته شده است و توصیه پزشکی در مورد حیوانات خانگی نیست. برای تشخیص دقیق وضعیت حیوان خانگی خود، لطفاً با دامپزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

 

منبع

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی