دامپزشکی حیوانات خانگی

اطلاعات در مورد حیوانات

دامپزشکی حیوانات خانگی

اطلاعات در مورد حیوانات

طبقه بندی موضوعی

کلیه ها وظایف زیادی دارند. آنها عمدتاً برای حذف مواد زائد از جریان خون، تنظیم سطح برخی از مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم و سدیم، حفظ آب و تولید ادرار عمل می کنند.

 

 

نارسایی مزمن کلیه چیست؟ آیا همان بیماری مزمن کلیه است؟

کلیه ها مقدار زیادی ظرفیت اضافی برای انجام وظایف مختلف خود دارند، بنابراین حداقل دو سوم (67٪ تا 70٪) کلیه ها باید قبل از مشاهده علائم بالینی ناکارآمد باشند. در بسیاری از موارد، این بدان معنی است که آسیب به کلیه ها در طی چند ماه یا سال (مزمن) قبل از آشکار شدن نارسایی رخ داده است. نارسایی مزمن کلیه در گربه‌ها (CRF) یا بیماری مزمن کلیه (CKD) عمدتاً در گربه های مسن تر مشکل است. تنها حدود 10 درصد موارد در گربه های کمتر از سه سال رخ می دهد.

 

علائم بالینی نارسایی مزمن کلیه چیست؟

علائم اولیه بیماری مانند کاهش وزن و کیفیت پایین پوشش اغلب به عنوان تغییرات طبیعی پیری نادیده گرفته می شوند. در مراحل اولیه نارسایی کلیه، کلیه ها با ناتوانی خود در حذف موثر مواد زائد با دفع آنها در غلظت کمتر در حجم بیشتر (به عبارت دیگر، با تولید مقدار بیشتری ادرار رقیق تر) مقابله می کنند. گربه ها اغلب برای جبران این میزان افزایش از دست دادن آب بدن، مقدار بیشتری می نوشند. این به عنوان نارسایی جبران شده کلیه شناخته می شود. پس از از کار افتادن تقریباً دو سوم بافت‌های کلیه، افزایش سریع مواد زائد در جریان خون و شروع ناگهانی ظاهری بیماری شدید وجود دارد.

 

علل CRF چیست؟

CRF مرحله نهایی تعدادی از فرآیندهای مختلف بیماری است نه یک بیماری خاص به خودی خود. بیماری ها یا شرایطی که در نهایت می توانند منجر به CRF شوند عبارتند از:

 

1. ناهنجاری های مادرزادی کلیه ها - مانند بیماری کلیه پلی کیستیک در گربه های مو بلند (برای اطلاعات بیشتر به جزوه: "بیماری کلیه پلی کیستیک در گربه ها" مراجعه کنید)

2. پیلونفریت - عفونت باکتریایی کلیه

3. گلومرولونفریت - التهاب و آسیب به غشای فیلتراسیون کلیه (برای اطلاعات بیشتر به جزوه: "گلومرولونفریت در گربه ها" مراجعه کنید")

4. نئوپلازی - تومورهای مختلف کلیه، شایع ترین لنفوسارکوم

5. آمیلوئیدوز - این تجمع یک پروتئین غیر معمول در کلیه است که از عملکرد طبیعی کلیه جلوگیری می کند (برای اطلاعات بیشتر به جزوه: "آمیلوئیدوز در گربه ها" مراجعه کنید).

6. عفونت های ویروسی مانند ویروس لوسمی گربه (FeLV) یا ویروس پریتونیت عفونی گربه (FIP)

7. سنگ کلیه یا سنگ حالب

 

بیماری چگونه تشخیص داده می شود؟

بیماری کلیوی معمولاً با بررسی سطح دو محصول جانبی بیوشیمیایی در جریان خون، نیتروژن اوره خون (BUN) و کراتینین، در ارتباط با وزن مخصوص ادرار (USpG) تشخیص داده می شود. میکروآلبومینوری (یا وجود مولکول های پروتئین کوچک در ادرار) یکی دیگر از شاخص های CRF است. آزمایش‌هایی برای اندازه‌گیری سطوح خونی سایر مواد مانند پروتئین‌ها، پتاسیم، فسفر و کلسیم و همچنین شمارش گلبول‌های قرمز و سفید خون برای تعیین میزان نارسایی کلیه و بهترین روش درمانی مهم هستند.

 

آیا ممکن است نارسایی کلیه زودتر تشخیص داده شود؟

تا همین اواخر، تشخیص زودرس نارسایی مزمن کلیه بسیار دشوار بود. نه علائم بالینی نارسایی کلیوی و نه افزایش BUN و کراتینین تا زمانی که از دست دادن قابل توجهی در عملکرد کلیه رخ دهد مشهود نیست. یک آزمایش خون که اخیراً برای ارزیابی سطوح SDMA (یک شاخص بیولوژیکی طبیعی برای عملکرد کلیه) ایجاد شده است، برای تعیین اینکه آیا نارسایی کلیوی اولیه رخ می دهد یا خیر، استفاده شده است. قبل از اینکه کراتینین سرم افزایش یابد، غلظت SDMA بالاتر از فاصله مرجع طبیعی افزایش می یابد. این به دامپزشک شما کمک می کند تا درمان گربه شما را در مراحل اولیه بیماری فراهم کند.

 

چگونه دامپزشک من درجه نارسایی کلیه را در گربه من تعیین می کند؟

دامپزشک شما از سیستم مرحله بندی IRIS (انجمن بین المللی علاقه کلیوی) استفاده خواهد کرد. مرحله بندی IRIS بر اساس سطح کراتینین سرم است، با مرحله بندی فرعی بر اساس وجود پروتئین در ادرار (که توسط نسبت پروتئین ادرار به کراتینین [UPC] تعیین می شود) و فشار خون گربه شما را اندازه گیری می کند. با استفاده از این مرحله بندی، دامپزشک شما ایده بهتری در مورد چگونگی ادامه درمان، نظارت بر پیشرفت و تخمین پیش آگهی حیوان خانگی شما دارد.

 

CRF چگونه بر گربه من تأثیر می گذارد؟

از آنجایی که کلیه ها عملکردهای مختلفی را انجام می دهند، علائم بالینی نارسایی کلیه می تواند تا حدودی متغیر باشد. شایع ترین تغییرات مشاهده شده کاهش وزن، کیفیت ضعیف مو، بوی بد دهان، اشتهای متغیر است که ممکن است با زخم های دهان، بی حالی و افسردگی همراه باشد. علائم کمتر شایع شامل افزایش نوشیدن یا ادرار کردن، استفراغ، اسهال و کم خونی است.

 

منبع

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی