دامپزشکی حیوانات خانگی

اطلاعات در مورد حیوانات

دامپزشکی حیوانات خانگی

اطلاعات در مورد حیوانات

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۲ ثبت شده است

۲۵
ارديبهشت

 

سیامی، نژاد محبوب گربه‌های خانگی با موهای کوتاه که در اصل از تایلند است، کشوری که تا سال 1939 نام رسمی آن سیام بود. دارای سر بلند گوه ای شکل و چشمان آبی است. برخی از سیامی‌ها چشم‌های متقابل یا دم‌های گره‌خورده دارند، اما پرورش دهندگان حیوانات نمایشی از این ویژگی‌ها خودداری می‌کنند. سیامی اولین بار در سال 1878 از سیام به ایالات متحده و در سال 1884 به انگلستان صادر شد. در سال 1902 اولین باشگاه گربه‌بازان اختصاص داده شده به گربه‌های سیامی در بریتانیا تأسیس شد و در سال 1906 انجمن گربه‌پرستان رسماً آغاز شد.

 

بچه گربه ها سفید یا کرم رنگ به دنیا می آیند و بعداً نقاط تیره (گوش، صورت، پاها و دم) مشخصه نژاد را ایجاد می کنند. نقاط ممکن است قهوه ای تیره (نقطه مهر)، خاکستری آبی (نقطه آبی)، قهوه ای شیری شکلاتی (نقطه شکلاتی)، خاکستری مایل به صورتی (نقطه یاسی) یا نارنجی مایل به قرمز (نقطه قرمز) باشند. رنگ و الگوی پوشش از نظر ژنتیکی خصوصیات مغلوب هستند. به این معنا که هیچ یک از این ویژگی ها در فرزندان بی واسطه سیامی که با برخی نژادهای دیگر جفت شده اند، آشکار نیست. چنین نقاط تیره ای تظاهرات آلبینیسم حساس به دما هستند که در آن رنگدانه سیاه اوملانین، نوعی ملانین، در اندام های انتهایی گربه متمرکز شده است. برای مشاهده عکس های زیبا و باکیفیت از گربه سیامی کلیک کنید.

 

با وجود ساختار برازنده و جثه نسبتا کوچک گربه، سیامی عضلانی و چابک است. این گربه که به عنوان مهربان و وفادار شناخته می شود، اگرچه گاهی اوقات مخرب است، توسط برخی از تحسین کنندگانش به عنوان باهوش ترین گربه خانگی در نظر گرفته می شود. این بسیار آواز است و دارای طیف وسیعی از گریه ها، از جمله تماس نافذ جفت گیری است.

 

منبع

 

۲۰
ارديبهشت

 

هاسکی سیبری یک سگ برازنده و ورزشکار با استقامت بالا و مشتاق به کار است. این نژاد سگ دوستانه که در شمال شرقی آسیا به عنوان یک سگ سورتمه سرچشمه گرفته است، دارای شخصیتی سرزنده و شیطون است. اگرچه این سگ‌ها پرانرژی و گاهی اوقات شدید هستند، اما سگ‌های هاسکی در صورت مراقبت مناسب می‌توانند مهربان و ملایم باشند. آنها از طریق آلاسکا به آمریکا آورده شدند. اگر خانواده فعالی دارید و زمان زیادی برای اختصاص دادن به سگ خود دارید، این سگ می تواند برای شما مناسب باشد. با مراقبت و توجه مناسب، هاسکی سیبری می تواند یک همدم فوق العاده باشد. این نژاد همچنین می تواند به خوبی با بچه ها کنار بیاید تا زمانی که سگ به درستی آموزش دیده و اجتماعی شود.

 

ویژگی های هاسکی سیبری

هاسکی های سیبریایی بازیگوش و سرگرم کننده، شخصیت های شادی دارند که هرکسی را که با آن روبرو می شوند، شادی می بخشد. طبیعت شیطنت آمیز آنها صاحبی می خواهد که هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی با آنها همراه باشد. آنها عاشق شرکت انسان ها و حیوانات به طور یکسان هستند و در خانه با حیوانات دیگر خوب عمل می کنند.

 

تاریخچه هاسکی سیبری

هاسکی سیبری در شمال شرقی آسیا منشا گرفت، جایی که قوم چوکچی این نژاد را به طور خاص برای استفاده به عنوان سگ سورتمه توسعه دادند. از نظر ژنتیکی، آنها بخشی از خانواده اسپیتز هستند. در اوایل قرن بیستم، آلاسکاها به این نژاد علاقه مند شدند و هاسکی سیبری به ایالات متحده آورده شد. در طول سال ها، هاسکی ها به عنوان سگ سورتمه سرآمد بوده اند. شاید قابل توجه ترین انتقال آنتی توکسین ها به نوم، آلاسکا در طی یک اپیدمی دیفتری باشد. بزرگداشت این سفر نجات بخش منجر به مسابقه سالانه سگ سورتمه ایدیتارود تریل شده است. مجسمه بالتو، سگ سربی که سرم را تکمیل کرد، در سال 1925 در پارک مرکزی شهر نیویورک برپا شد. هاسکی سیبری در سال 1930 به طور رسمی توسط باشگاه لانه سازی آمریکا (AKC) به رسمیت شناخته شد. آنها با پشتکار به عنوان سگ سورتمه به کار خود ادامه دادند اما اکنون بیشتر به عنوان سگ همراه شناخته می شوند. طبق گفته AKC، آنها دوازدهمین نژاد محبوب در ایالات متحده هستند.

 

مراقبت از هاسکی سیبری

هاسکی های سیبری به صورت گروهی پرورش داده شدند و به طور کلی با سگ های دیگر به خوبی کنار می آیند. این می تواند آنها را برای سفر به یک پارک سگ آزاد با حصار ایمن مناسب کند. آنها طعمه قوی دارند و اگر جوندگان حیوان خانگی، خرگوش یا حتی گربه دارید، می تواند مشکل ساز باشد. با این حال، اگر با یک گربه بزرگ شوند، ممکن است به خوبی همزیستی کنند. این نژاد با بچه ها دوست داشتنی است و معمولاً همبازی شادی است و شیطنت آنها را تحمل می کند. اما کودکان باید با هر سگی با احترام رفتار کنند و با سگ رفتاری خشن نداشته باشند. بیشتر هاسکی های سیبری نیز با بازدیدکنندگان دوستانه هستند و سگ های نگهبان خوبی نیستند.

 

منبع

 

سگ هاسکی

 

۲۰
ارديبهشت

 

کم آبی یک اورژانس بهداشتی جدی و رایج در سگ ها است. کم آبی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن توله‌تان آب و الکترولیت‌های بیشتری از آنچه دریافت می‌کند از دست می‌دهد و متعاقباً باعث ایجاد مشکلاتی در اندام‌های داخلی، دمای بدن، مفاصل و هضم حیوان می‌شود. در پست امروز، دامپزشکان اورژانس در این مقاله بیشتر در مورد کم آبی در سگ ها و دلایل آن توضیح می دهند.

 

کم آبی در سگ ها

آب نقش حیاتی در عملکرد تقریباً تمام عملکردهای بدن برای مردم و سگ ها دارد. هنگامی که سگ شما آب و الکترولیت بیشتری نسبت به دریافتی خود از دست می دهد، کم آبی بدن رخ می دهد و بدن حیوان خانگی شما شروع به رنج می کند. کم آبی آنقدر جدی است که می تواند منجر به نارسایی کلیه، از دست دادن هوشیاری شود و در موارد شدید، کم آبی در سگ ها می تواند کشنده باشد.

 

چگونه سگ ها کم آب می شوند؟

بدن سگ شما به طور طبیعی در طول روز آب خود را به سادگی از طریق نفس نفس زدن، تنفس، ادرار، مدفوع و تبخیر از طریق پنجه های خود از دست می دهد. این از دست دادن مایعات و الکترولیت‌ها پس از خوردن و آشامیدن مدفوع جبران می‌شود. اگر بدن حیوان خانگی شما به جایی برسد که مایعات دریافتی کمتر از مقداری باشد که بدنش از دست می دهد، جریان خون و حجم مایعات او کاهش می یابد که به نوبه خود باعث کاهش اکسیژن رسانی به بافت ها و اندام های سگ شما می شود. الکترولیت ها مواد معدنی طبیعی هستند که انسان و سگ برای حفظ سلامت بدن خود به آنها نیاز دارند. الکترولیت ها شامل سدیم، کلرید و پتاسیم هستند که به تعادل pH بدن، انتقال مواد مغذی به داخل سلول ها، تسهیل عملکرد ماهیچه ها و تنظیم عملکرد عصبی کمک می کنند. سگ شما ممکن است به دلایل مختلفی از جمله گرمازدگی، بیماری، تب، استفراغ یا اسهال مداوم و مصرف ناکافی مایعات دچار کم آبی شود.

 

علائم کم آبی در سگ ها

بارزترین نشانه کم آبی در سگ ها از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست حیوان است. اگر پوست سگ خود را به آرامی بکشید و به راحتی به حالت اولیه خود برنگردد، سگ شما احتمالاً از کم آبی رنج می برد! خشکی دهان یکی دیگر از علائم اولیه کم آبی در سگ ها است. خشکی دهان زمانی است که لثه های حیوان خانگی شما رطوبت خود را از دست می دهند و خشک و چسبناک می شوند و بزاق سگ شما غلیظ و خمیری می شود.

 

سایر علائم کم آبی بدن عبارتند از:

  • از دست دادن اشتها
  • تنبلی
  • خشکی بینی

علائم کم آبی شدید عبارتند از:

  • چشمهای گود رفته
  • سقوط - فروپاشی
  • شوکه شدن

 

اگر سگ شما دچار کم آبی شد چه باید کرد؟

اگر سگ شما علائم شوک، گرمازدگی یا کم آبی شدید را نشان می دهد، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید یا با نزدیکترین بیمارستان حیوانات اورژانسی خود تماس بگیرید! دامپزشک شما ممکن است به شما توصیه کند در حالی که در راه رفتن به مطب هستید، شروع به ارائه مقادیر کمی آب برای شروع فرآیند آبرسانی به سگ خود کنید. درمان سگ هایی که از این سطح از کم آبی رنج می برند، هیدراتاسیون مجدد با استفاده از مایعات داخل وریدی است. اگر آب بدن شما خفیف است به حیوان خانگی خود هر چند دقیقه یکبار مقدار کمی آب بنوشید یا تکه های یخ را برای لیسیدن به سگ خود بدهید. برای کمک به بازگرداندن تعادل الکترولیت سگ خود، می توانید لاکتات رینگر (مایع جایگزین الکترولیت) را نیز به سگ خود بدهید. یکباره بیش از حد آب ندهید زیرا این امر می تواند باعث استفراغ سگ شما شود و حتی باعث کم آبی بدن شود. حتی اگر سگ شما از یک علت خفیف کم آبی رنج می برد، توصیه می کنیم برای توصیه های بیشتر با دامپزشک خود تماس بگیرید.

 

جلوگیری از کم آبی سگ

اگر سگ شما از حملات مداوم یا شدید استفراغ و اسهال رنج می برد، با دامپزشک خود تماس بگیرید تا معاینه را برای تعیین علت زمینه ای انجام دهد. استفراغ و اسهال شدید می تواند نشانه تعدادی از شرایط جدی باشد و نیاز به توجه فوری دارد. برای کمک به هیدراته نگه داشتن سگ خود در هنگام تجربه این علائم، به حیوان خانگی خود محلول الکترولیتی بدهید تا زمانی که احساس بهتری کند. اگر علائم ادامه یابد، مایعات IV ممکن است تنها راه جلوگیری از عوارض جانبی جدی کم آبی بدن باشد. برای جلوگیری از کم آبی سگ سالم خود، همیشه یک منبع آب آشامیدنی تمیز به راحتی در دسترس و کافی برای حیوان خانگی خود فراهم کنید. اگر سگ شما در هوای گرم در خارج از منزل وقت می گذراند یا از ورزش شدید لذت می برد، برای هیدراته ماندن به مقدار بیشتری آب نیاز دارد. سگ ها معمولاً به ازای هر پوند وزن بدن حداقل یک اونس آب در روز نیاز دارند. اگر مطمئن نیستید که سگ شما به اندازه کافی نوشیدنی می‌نوشد، از دامپزشک خود در مورد چگونگی اطمینان از مصرف مایعات کافی از سگ خود بخواهید.

 

منبع